Twee jaar geleden kondigde Mercedes nog een investering van 500 miljoen euro aan voor de Hambach-fabriek, met de bijnaam ‘Smartville’, om er naast de modellen van Smart ook een elektrische SUV te kunnen bouwen van Mercedes en zo de fabriek beter te benutten. Maar met de verkoop van 50% van Smart aan Geely verhuist ook een deel van de productie naar China, waardoor het niet meer rendabel blijkt om de Franse fabriek te blijven gebruiken. Hij wordt dus verkocht, en de eerste kandidaat is al gevonden.
De een zijn dood
De verkoop van de Smart-fabriek in Hambach komt goed uit voor Ineos, de nieuwe Britse constructeur die begin juli zijn Grenadier aan de wereld heeft getoond. Ineos zou oorspronkelijk een chassisfabriek in Portugal en een assemblagesite in Wales opstellen, maar dit blijkt een goede kans voor de jonge constructeur, ook aangezien de fabriek recent al voorzien is op de bouw van een groter model. De onderhandelingen zijn al bezig en het lijkt erop dat ze goed zullen aflopen. De overname van de fabriek, die zo’n 1.600 mensen tewerkstelt, zou ook de vertraging die is opgelopen bij Ineos door de Covid-19-crisis kunnen beperken. De huidige modellen van Smart zouden er wel nog steeds worden gebouwd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!