De beperkende maatregelen naar aanleiding van de coronacrisis houden de showrooms en garages al sinds 18 maart gesloten. Enkel dringende reparaties van wagens voor bepaalde beroepen genieten een speciale uitzonderingsregeling. De automobielsector zit dan ook op zijn tandvlees. Mobiliteitsfederatie Traxio, die onder meer de distrubutie, de verkoop en de reperatie van auto's vertegenwoordigd, heeft de gevolgen van de coronamaatregelen ingeschat op 3,7 miljard euro per week.
In deze 3,7 miljard euro zitten de verliezen in de verkoop, het onderhoud en de reparatie van zowel personenenauto's als bestelwages, inclusief banden. Maar het bedrag ligt wellicht nog hoger, als je ook de car-washdiensten en auto-accessoirehandels mee in de rekening zou betrekken.
Compensaties?
De quarantainemaatregelen die gelden tot 3 mei gelden, zullen de sector ongeveer 34 miljard euro kosten, een bedrag dat 20% van de jaaromzet vertegenwoordigt. Het stappenplan waaruit de Belgische exitstrategie bestaat gaat in op 4 mei, brengt weinig zoden aan de dijk. Toch op korte termijn, waardoor de gecumuleerde verliezen zouden tegen het einde van de maand mei oplopen naar 40 miljard euro en meer.
En dat ondanks de premies van de regio's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!