De Cubaanse regering heeft het verkopen van nieuwe auto’s bijna 4 jaar geleden weer toegelaten. Maar de belastingen op die voertuigen maken ze tot een onbereikbare droom voor Cubanen. In die mate dat het typische Cubaanse postkaartje met vintage Amerikaanse auto’s van voor 1959 nog steeds actueel is. Dat weerhoudt het wagenpark echter niet om zich langzaamaan wat te vernieuwen, en sinds kort kan je recente Europese, Koreaanse of Chinese modellen op de wegen van het eiland zien – vaak als taxi, huurwagen of regeringsvoertuig. Verder rijden er nog oude Lada’s Jigouli en Niva uit het communistische tijdperk. Binnenkort zullen toeristen echter niet alleen een Geely CK, Kia Picanto, MG 3, Peugeot 301 of Renault Sandero kunnen huren, want de Lada Vesta en Largus Cross komen naar Cuba.
Lading onderweg
Een boot gevuld met 344 nieuwe Lada’s (Vesta en Largus Cross, de Russische versie van de eerste Dacia Logan MCV) is onderweg naar Cuba. De Russische autobouwer (die in handen is van Renault) hoopt op die manier een golf van importwagens te veroorzaken. De eerste auto’s voor Cuba gaan naar verhuur- en taxibedrijven. Lada hoopt echter ook de overheid te kunnen overtuigen om zijn modellen aan haar wagenpark toe te voegen. Temeer omdat de constructeur van wal steekt in het gezelschap van zijn bankier VEB (Vnesheconombank). Maar voor de gemiddelde Cubaan die droomt van een Lada is voorlopig enkel een oude Jigouli bereikbaar, tenzij hij de middelen heeft verzameld om een nieuwe auto te kunnen kopen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!