Met de in 2017 gelanceerde Chevrolet Bolt - hier bekend als de Opel Ampera-e - had General Motors een antwoord op de vraag die iedereen zich begon te stellen, maar problemen met de accupakketten gooiden roeit in het eten. Aanvankelijk ging het om plotse stroomverliezen, daarna zelfs over brandende batterijen tijdens het opladen.
GM zag zich genoodzaakt om alle exemplaren van de Chevrolet Bolt die verkocht waren tussen 2017 en 2021 terug te roepen voor een nieuwe accu, een actie die de Amerikaanse constructeur zo'n 2 miljard dollar heeft gekost.
Ultium
Nu wordt het grootste deel van die terugroepactie terugbetaald door LG Chem, de Koreaanse fabrikant die de batterijen voor de Chevrolet Bolt levert. Ze maken 1,9 miljard dollar over aan General Motors, een bedrag waarmee de gemaakte kosten grotendeels uitgevlakt worden.
Dat is geen liefdadigheid, maar economische massage: LG Chem levert immers ook de vooruitstrevende Ultium-batterijen die in de volgende generatie van de elektrische auto's van GM gebruikt zullen worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!