De (semi-)zelfstandige auto geeft Velodyne de wind in de zeilen. Het bedrijf moet steeds meer Lidar-sensoren bouwen en moet dus groeien. In slechts 6 maand is het personeelsbestand verdubbeld en de productie verviervoudigd. Een paar jaar geleden was het nog een KMO, die al sinds 1983 actief is in de audiosector. Oprichter David Hall, een uitvinder in hart en nieren, bedacht destijds een subwoofer met geïntegreerde acceleratiemeter /autonieuws/industrie-en-economie/zelfstandige-auto-lidar-tekort.html. Velodyne Acoustic biedt ook basboxen aan. In 2004 veranderde alles echter met de DARPA Grand Challenge. Op die wedstrijd voor prototypes van zelfstandige voertuigen stelde Velodyne de eerste generatie voor van zijn Lidar.
2D naar 3D
Destijds nam de sensor genoegen met een 2D-beeld en was hij nog niet echt efficiënt. Maar David Hall liet zich niet van zijn stuk brengen en ontwikkelde een 3D-Lidar voor de race van het jaar erop. En die was een succes. Velodyne trok de aandacht van de auto-industrie. Sindsdien groeit het bedrijf exponentieel. Temeer omdat zijn HDL-32/64-sensoren ook worden gebruikt door drones en militaire toepassingen. Investeerders, waaronder Ford, verdringen elkaar. Daardoor kon Velodyne op internationale schaal uitbreiden, met kantoren in de Verenigde Staten, Europa en Azië. En er komt vooral een enorme fabriek van 18.600 vierkante meter in Californië. Die werd begin 2017 ingewijd om aan de vraag te kunnen voldoen. In 2018 hoopt het bedrijf één miljoen Lidars te produceren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!