De grote IT- en technologiebedrijven proberen zoveel mogelijk autoconstructeurs binnen te halen, zodat ze infotainmentsystemen kunnen ontwikkelen en multimediafuncties kunnen beheren. Het Android van Google heeft een stevige voet binnen bij een heleboel merken, maar kreeg de deur tegen de neus in Stuttgart. Mercedes gaat liever in zee met Faurecia en zijn Aptoide-technologie, die in de loop van 2023 geïntegreerd zal worden in de Mbux-modules.
Mercedes schat Faurecia hoger in dan Amazon en Google, een gewaagde inschatting van de Duitse autoconstructeur. Maar eentje met privileges, want Das Haus krijgt een voorkeursbehandeling die het nooit zou kunnen afdwingen bij een grotere speler. Nu is Faurecia niet nieuw in de auto-industrie, ook BMW en Volkswagen gebruiken technologie van de Franse ontwikkelaar. De Aptoide-toepassingen worden vooral geroemd voor hun verregaande personaliseringsmogelijkheden, zodat autofabrikanten op maat gemaakte oplossingen krijgen. Bovendien krijgen ze eigen ecosysteem dat hen toelaat om de persoonlijke data zelf te beheren. En dat is een belangrijk argument in tijden waar privacy zo'n kostbaar gegeven geworden is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!