Dieter Zetsche, emblematisch figuur in de auto-industrie en de grote baas van Daimler, gaat op pensioen. Die terugtrekking werd al lang aangekondigd, maar roept vragen op over de toekomst van het bedrijf. We leren dat de aangewezen vervanger Ola Källenius heet, een 49-jarige Zweed die momenteel directeur van onderzoek is en sinds 2017 toezicht houdt over de elektrische en zelfrijdende projecten.
Uitdaging
Afgelopen woensdag verzamelden de aandeelhouders zich op een speciale vergadering. Ola Källenius, de eerste niet-Duitse baas in meer dan vijftig jaar, komt als verrassende vervanger uit de bus. De uittredende Zetsche heeft het de afgelopen jaren moeilijk gehad met Dieselgate en de stormachtige scheiding met Chrysler. Dat alles zorgde voor 30% winstvermindering, ook al is Mercedes inmiddels alweer gestegen naar de eerste plaats van premium fabrikanten.
Verandering van strategie
Ola Källenius zal naar verwachting een andere richting inslaan, en binnenkort zal het duidelijk worden hoe hij al deze crises zal beheren - inclusief Dieselgate, dat blijft doorwegen op de resultaten van het bedrijf omwille van dure homologaties, dalende verkoop en investeringen die niet rendabel blijken. Ondanks het feit dat Dieter Zetsche na deze affaire niet echt als visionair optrad, bleef hij toch de diesel promoten, inclusief de gekke dieselhybrides.
De elektriciteit komt te laat
Door dat debacle en koppigheid rond diesel, sprong Mercedes niet op de trein van alternatieve energieën. De brandstofcel is grotendeels op de plank gezet en elektrische wagens zijn nog steeds verre van geloofwaardig. En het is niet de nieuwe EQC, met diens tegenvallende autonomie of hoge consumptie die het tegenovergestelde zal kunnen beweren. Ola Källenius zou het begin moeten zijn van een nieuw tijdperk – hij presenteert immers in jeans, op een casual manier die we gewoon zijn van Elon Musk of Steve Jobs. Källenius was ook de enige die de groene ambities van Mercedes gedetailleerd toelichtte: hij beloofde onder meer 50% geëlektrificeerde modellen tegen 2030 evenals koolstofneutrale Europese fabrieken tegen 2022. Komt er radicale verandering? Källenius geeft aan dat hij de productie van verbrandingsmotoren sowieso wil stopzetten vanaf 2039. De nieuwe baas van Daimler staat een ferme uitdaging te wachten, zoveel is zeker.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!