Ook Mercedes voelt de naschokken van het Dieselgate-schandaal: het stopt in Duitsland tijdelijk met de verkoop van de E350d die wordt aangedreven door de 3.0-V6-diesel die intern OM642 LS heet. Er is werk aan de motorsturing om de uitstoot van vervuilende gassen te verminderen. De aanpassingen zijn niet alleen elektronisch van aard, want ook het nabehandelingssysteem voor de uitlaatgassen wordt aangepakt: de SCR-katalysator wordt vergroot om stikstofoxiden beter te neutraliseren. Klanten die al een dergelijke E-Klasse hebben, kunnen aansluitend een brief verwachten met het verzoek zich naar de dealer te begeven…
Een paar weken
De aanpassingen aan de SCR-katalysator vereisen echter geen grotere AdBlue-tank en de tank zal ook niet sneller moeten worden bijgevuld. De nieuwe katalysator zou namelijk niet meer verbruiken van deze ureumoplossing, zo blijkt uit de eerste gecommuniceerde informatie. Maar door zijn grotere contactoppervlak zou hij de vloeistof efficiënter kunnen verspreiden. Mercedes kan echter nog niet zeggen wanneer de E-Klasse (berline en break) met V6-diesel terug in de catalogus zal staan. Het wil alleen kwijt dat het minstens “een paar weken” zal duren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!