Tot op heden had Tesla het voordeel als enige actief te zijn in de sector van de premium elektrische auto’s, maar de Californische autobouwer mag zich gaan voorbereiden op harde concurrentie. Wanneer de ‘traditionele’ autobouwers namelijk beslissen om tot een elektrisch offensief over te gaan, zetten ze meteen de grote middelen in. Mercedes heeft bevestigd dat het een eerste enveloppe van 500 miljoen euro inzet om zijn batterijenfabriek in Kamenz in de buurt van Dresden uit te breiden. Mercedes wil van deze site, die sinds 2012 lithium-ionbatterijen bouwt voor elektrische Smarts en hybride Mercedessen, een van de grootste (meer dan 20 hectare) en modernste productie-eenheden ter wereld maken. Tegen half 2018 moet de batterijproductie er verviervoudigen.
10 elektrische modellen
Maar dat is niet alles: Mercedes zou vervolgens nog een tweede bedrag vrijmaken om ergens anders in de wereld een tweede, vergelijkbare fabriek neer te poten. Dat wordt dan ongetwijfeld in de Verenigde Staten of in China, twee grote toekomstmarkten voor de 10 zuiver elektrische modellen die de Duitsers tegen 2022 willen lanceren. Mercedes schat dat die tegen 2025 goed zullen zijn voor 15 tot 25 procent van zijn totale omzet. “De auto-industrie wordt met een grondige transformatie geconfronteerd. De technische evolutie is onafwendbaar, met of zonder de Duitse auto-industrie, en ik denk dat het beter zal zijn met ons”, zo verklaarde de voorzitter van de directie van Daimler, Dieter Zetsche, tijdens de inwijding van de toekomstige fabriek van Kamenz.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!