Mercedes heeft aangekondigd dat het zwaar gaat investeren in zijn aandrijfgehelen. Het zal namelijk 3 miljard euro vrijmaken om zuiniger motoren en betere uitlaatgassystemen te ontwikkelen. Mercedes zit daarentegen zeker niet stil, want het heeft zopas een volledig nieuwe generatie van dieselmotoren onthuld, die onder de motorkap van de nieuwe E-Klasse komen te liggen. Het motorblok beschikt meer bepaald over een efficiënter uitlaatgasrecirculatiesysteem, alsook over een selectieve reductiekatalysator om stikstof (NOx) om te zetten. Die technologieën zouden nu ook hun weg moeten vinden naar de rest van het gamma.
Partikelfilters voor benzinemotoren
Mercedes wil uiteraard veel verder gaan en meer bepaald zijn benzinemotoren geleidelijk aan beter gaan uitrusten – die inmiddels ook stikstof uitstoten sinds er overgegaan werd op directe injectie. Mercedes is daarmee een voorloper in een materie waarvoor Europa nog geen regels heeft (willen?) opstellen... Blijkbaar zal de S-Klasse als eerste van die nieuwe partikelfilters gebruik kunnen maken, alvorens ze worden toegepast op andere modellen. Mercedes geeft ook aan dat de bedoeling van de investeringen is om verbrandingsmotoren te laten evolueren, en dat voor de markt volledig opgeslorpt wordt door de elektrische auto.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!