De spanning loopt op tussen de Verenigde Staten en China. Nadat Donald Trump een douaneheffing van 25 procent had opgelegd op producten uit China heeft de Volksrepubliek gereageerd met extra belastingen op een aantal Amerikaanse producten, waaronder auto’s. Volgens een studie van het kantoor AllianceBernstein zouden Daimler en BMW (die auto’s bouwen in de Verenigde Staten) het hardst worden getroffen door de Chinese maatregelen, omdat zij veruit de grootste exporteurs uit de Verenigde Staten naar China zijn.
Aandelen zakken
Als gevolg van de aangekondigde importbelasting van China heeft Mercedes-moederhuis Daimler trouwens aangekondigd dat het zijn winstverwachtingen voor 2018 naar beneden herziet, terwijl het oorspronkelijk nog op een lichte groei had gerekend. “Mercedes-Benz moet anticiperen op lagere verkoopcijfers dan voorzien voor zijn SUV’s, naast hogere kosten die we niet bij de klant kunnen verhalen,” zo zegt de groep, die meent dat dalende verkoopcijfers in China niet zouden kunnen worden opgevangen door andere markten. Maar de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog is niet de enige oorzaak van de pessimistische stemming bij Daimler, want het bedrijf moet bovendien meer dan 700.000 dieselwagens terugroepen omdat die met sjoemelsoftware zouden zijn uitgerust. Kortom, door de combinatie van de Dieselgate-nasleep en de spanningen op de markt is het Daimler-aandeel op de beurs van Frankfurt al met 3 procent gezakt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!