Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / 'Mercedes ziet af van autonoom rijden'

Geschreven door Frédéric Kevers op 03-11-2020

Terwijl de nieuwe S-Klasse heel wat autonome rijfuncties biedt, zou Mercedes hebben gezegd dat het de ontwikkeling van volledig autonome voertuigen staakt, in de overtuiging dat deze race een verloren strijd is.

Ola Källenius, de opvolger van Dieter Zetsche als CEO van Daimler, zou aan het Duitse persbureau Redaktionsnetzwerk Deutschland hebben gezegd dat Mercedes de ontwikkeling van autonome voertuigen staakt. Een verrassende aankondiging, maar een die aansluit bij de andere standpunten van de nieuwe baas en die ingaat tegen die van zijn voorganger. Volgens Källenius "Nemen we niet deel aan een race die we niet meer kunnen winnen".

Realisme en winst

Volgens de CEO van Daimler is het essentieel om realistisch te zijn en de wil van de investeerders te volgen. Volgens hem is autonoom rijden in de eerste plaats een onderdeel van de beweging van carsharing en het aanbieden van mobiliteit als een dienst. Domeinen die geen winstperspectief zouden bieden voor Daimler. Geld verdienen is nu hét leidmotief van het merk, zoals het einde van de samenwerking van Renault voor de levering van kleine motoren voor de instapmodellen bevestigt.

Källenius vult aan: "Onze investeerders verwachten niet alleen omzet, ze verwachten vooral winst." Een statement dat de wens van de groep weerspiegelt om zuch te concentreren op twee hoofdgebieden: elektrische voertuigen via het EQ-gamma, dat zich zeer snel zal ontwikkelen in de komende jaren, en luxemodellen, waaronder de nieuwe hypertechnologische S-Klasse, die voor grote winstmarges zorgen. De andere ontwikkelingsgebieden, waaronder de 'betaalbare' instapmodellen of de autonome wagen, zouden dus op termijn moeten verdwijnen of op zijn minst deel moeten uitmaken van synergieën met andere groepen of leveranciers om de kosten te minimaliseren en dus voldoende marge te behouden.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten