Hoewel de huidige Toyota-modellen al heel wat onderdelen gemeenschappelijk hebben, wil de Japanse groep daarin nog verder gaan. De wereldwijde nummer één werkt daarbij aan een modulair platform voor zijn toekomstige modellen: één basis dus die dankzij eenvoudige ingrepen voor erg uiteenlopende modellen kan dienen. Daarmee volgen de Japanners de werkwijze van PSA, Renault-Nissan, Volvo en - misschien wel het bekendste voorbeeld - de VW-groep. De voornaamste bedoeling van dit TNGA-platform (voor Toyota New Global Architecture) is uiteraard geld besparen dankzij schaaleffecten.
Schoner
Maar dat is niet alles. Volgens de Japanse ingenieurs zal de introductie van het TNGA-platform ook leiden tot een lager verbruik. Toyota zelf spreekt van een daling met een kwart ten opzichte van voorgangers die niet gebruikmaakten van de TNGA-structuur. Feit is dat dit nieuwe platform uitgebreider een beroep zal doen op metaallegeringen en dus minder zwaar belooft te worden. Bovendien zouden de aandrijfgroepen nog verder geoptimaliseerd worden.
Hybrides eerst
De eerste modellen op dit TNGA-platform komen er nog in 2016, met daarbij ook de nieuwe Prius. Toyota's bekendste hybride schakelt daarbij tegelijkertijd over op een nieuwe generatie hybridisering, zelf ook nog eens goed voor een brandstofbesparing met een kwart. Of Toyota daarbij ook kiest voor plug-inhybridetechnologie, is nog niet duidelijk, maar in ieder geval moet het nieuwe TNGA-platform, dat de productiekosten met 20 procent drukt en tegen 2020 onder bijna de helft van de Toyota-modellen moet dienstdoen, de Japanners helpen om 's werelds meest rendabele merk te blijven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!