Nio heeft een verlies van 3,29 miljard yuan geleden, ongeveer 420 miljoen euro, tijdens het tweede kwartaal van 2019. Daarmee groeit de financiële achterstand die de afgelopen 4 jaar is opgebouwd tot ongeveer 5 miljard euro. Resultaten die het Chinese merk voor elektrische auto’s doen zinken op de beurs: -10,5% op maandag en -20% op dinsdag. Nio ziet zich daarom genoodzaakt om een bezuinigingsplan te volgen met ontslagen en nog fondsenwerving. Anders zou het merk kunnen verdwijnen.
Subsidiestop
Deze slechte cijfers zijn vooral gelinkt aan een slabakkende verkoop. Nio heeft maar 3.140 ES8’s en 413 ES6’en aan de Chinese markt kunnen brengen. Te weinig voor een merk dat met Tesla wil concurreren. Deze te zwakke verkoopcijfers worden deels verklaard door het stopzetten van de subsidies van de Chinese overheid voor de aankoop van elektrische wagens. Peking wil zich eerder richten op waterstof. Maar er is ook een andere verklaring: de reputatie. Nio heeft al 4.800 auto’s moeten terugroepen vanwege brandgevaar in de batterijen. Wat het merk een slechte reputatie heeft gegeven in zijn thuisland.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!