Opel-CEO Uwe Hochgeschurtz heeft aan onze Duitse collega's van de Frankfurter Allgemeine Zeitung bevestigd dat de drie Opel-fabrieken open zullen blijven en zullen blijven produceren voor het Stellantis-concern. Elk van de vestigingen zal echter zijn voorzieningen moeten herzien om het concurrentievermogen van deze fabrieken, die momenteel te lijden hebben onder de overcapaciteit van de groep in Europa, te vergroten.
"Met zijn 15.000 werknemers is Opel klaar voor de toekomst als nooit tevoren in dit millennium. (U. Hochgeschurtz, CEO van Opel)
>> Lees ook – Stellantis: zijn de fabrieken van Opel in gevaar?
Blijven evolueren
Opel is bezig met een vernieuwing van zijn imago, zijn merkfilosofie en zijn productiestrategie. Naast een grondig herziene stijl, zowel van binnen als van buiten, evolueert Opel ook naar een meer geëlektrificeerde en geconnecteerde line-up. Ter herinnering, Opel zal vanaf 2028 uitsluitend elektrisch worden. Met een grotere eenvoud in ontwerp en productie zal de elektrische auto een aanpassing van de productiefaciliteiten vergen, waarbij hun efficiëntie en flexibiliteit wordt geoptimaliseerd.
Tijdelijke stillegging
Na een tijdelijke stillegging van de fabrieken in Duitsland en de overbrenging van de productie van bepaalde modellen naar andere vestigingen van het Stellantis-concern, is ongerustheid ontstaan bij de Duitse vakbonden, die vrezen voor een definitieve sluiting. Dat geldt des te meer voor de fabriek in Eisenach, waarvan de lijnen, die de SUV Grandland X produceerden, die nu in Sochaux wordt gebouwd, ten minste tot eind 2021 stil zullen blijven liggen. Het plan is om de productie begin 2022 weer op te starten, mits de situatie met de elektronische chips weer normaal wordt. Op middellange termijn zullen de banen tot 2025 behouden blijven, in overeenstemming met de overeenkomsten die bij de overname van Opel door PSA in 2017 zijn ondertekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!