Afgelopen week verklaarde PSA dat het geïnteresseerd was om Opel over te nemen, de Duitse dochter van de groep General Motors. Sindsdien hebben de grote bazen een heel ballet opgevoerd: de leiders van PSA hebben die van Opel ontmoet, in het Duitse Rüsselsheim, waarna ze naar Berlijn zijn gesneld, naar het kantoor van de Duitse eerste minister Angela Merkel. Mary Barra, de grote baas van GM, ging een paar keer op verplaatsing van in de VS, om haar verlieslatende filiaal zo snel mogelijk te kunnen verkopen. De Britse minister van ondernemingen kwam ook even aankloppen, uit schrik dat de twee Vauxhall-fabrieken zouden dichtgaan (Vauxhall is de naam waaronder Opels in het Verenigd Koninkrijk worden verkocht) op zijn grondgebied. Carlos Tavares, de grote baas van PSA, gaat de zaak nu vrijdag 24 februari bespreken met de Britten.
Tavares stelt gerust
Voorlopig spreekt Carlos Tavares geruststellende woorden. Hij zou al aangegeven hebben dat als de overname doorgaat, hij het management en de Duitse identiteit van het merk wil behouden. Hij heeft zich er ook toe verbonden om de werkgelegenheid te behouden (of toch tot 2018…), net zoals de geplande investeringen (tot 2020) in de Duitse Opel-fabrieken. Maar op langere termijn is het voortbestaan van deze Duitse productiesites niet zo zeker, gezien de hoge loonkost ter plekke… Vergeet niet dat Opel bij onze Oosterburen werk geeft aan zo’n 20.000 mensen.
2 miljard euro?
Er wordt dus volop onderhandeld en er broeit wat in de vergaderzalen. Volgens de wandelgangen zou de overname snel naderen. Sommigen beweren zelfs dat ze het bedrag van de transactie al kennen: 2 miljard dollar. Volgens de Duitse krant Bild am Sonntag zou PSA de overname volgende week bevestigen en het contract tekenen op 9 maart, op de openingsdag van het autosalon van Genève. Een huwelijk op de oevers van het Lémanmeer?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!