Maxime Picat, CEO van Peugeot, erkent met plezier het groeiende succes van de SUV. Peugeot zal overigens ook aan de vraag voldoen, meer bepaald met de toekomstige 3008 en 5008, twee voertuigen die binnen het jaar gelanceerd zullen worden. De CEO denkt echter ook dat er nog andere niches zijn die het publiek zullen kunnen verleiden.
En daarna?
Picat liet namelijk weten dat "we ons nu al afvragen wat de volgende succesvolle niche na de SUV zal zijn. We proberen aandacht te besteden aan de vraag en hebben enkele interessante pistes. En we constateren dat een belangrijk aantal klanten geen SUV wil. Ze willen iets anders, iets mooiers. We bestuderen momenteel dus toekomstige mogelijkheden".
Beperkte interesse
Picat is van mening dat constructeurs onder druk staan, omdat "SUV's intrinsiek minder efficiënt zijn" en dat die druk zeker nog zal toenemen. De CEO is er bovendien ook van overtuigd dat er vanaf nu steeds minder uitbreidingsmogelijkheden zijn van de SUV-gamma's, “aangezien we al steeds compactere SUV's bouwen". Het lijkt overigens uitgesloten dat coupé- of cabrioversies de verkoopvolumes van de traditionele SUV’s zullen bereiken. Picat concludeert dat "we denken dat de boom van de SUV's beperkt zal zijn in de toekomst en dat het tijdperk van de SUV's niet zo lang meer zal duren". Ter herinnering, in 2015 vertegenwoordigde de SUV 23 procent van het volume aan verkochte auto's en zelfs 35 procent in de VS. Bepaalde analisten schatten evenwel dat SUV's tegen 2020 tot 50 procent van de wereldwijde verkoop voor hun rekening zouden kunnen nemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!