Porsche blijft altijd Porsche, daar zal de heroriëntatie richting SUV's en EV's weinig aan veranderen. Om dat aura van droomwagenbouwer te bestendigen, zullen ze speciale reeksen blijven bouwen. Denk maar aan de 911R op basis van de 991-generatie, een variatie op het GT3-thema met historische striping en handgeschakelde versnellingsbak. Porsche beperkte de oplage tot 991 exemplaren, die verkocht werden aan een dikke 200.000 euro per stuk. Maar op de tweedehandsmarkt steeg die prijs al gauw richting 500.000 euro en meer.
Verhuren in plaats van verkopen?
Om dergelijke speculatie te voorkomen, belooft Stuttgart om de markt strenger in het oog te houden. Zo meldde Porsche-patron Oliver Blume dat hij eraan dacht om over te schakelen naar een verhuurmodel. Dat zou verhinderen dat het model in kwestie meteen in het tweedehandscircuit terecht komt. De huurders zouden dan na enkele jaren over kunnen gaan tot de definitieve aankoop van hun wagen. Een beetje naar het voorbeeld van Polestar, dat met een soort leasingmodel werkt. We zijn benieuwd wat er gaan gebeuren met de Speedster, waarvan de eerste modellen binnenkort geleverd zullen worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!