Het tijdperk van het gratis laden voor elektrische auto’s loopt op zijn eind. Nadat Tesla heeft beslist om Model 3-kopers te laten betalen voor het gebruik van een Supercharger, meldt nu ook Porsche dat een laadbeurt aan een Ionity-snellaadpaal geld zal kosten aan de klant. Porsche vindt de strategie van Tesla niet economisch haalbaar. Tesla wil expliciet geen winst maken op het gebruik van zijn Superchargers, maar Stuttgart wil er wel graag geld aan verdienen. Daarom zullen klanten dus moeten betalen als ze op een dik kwartier 400 kilometer rijbereik willen bijladen in hun Mission E.
Strategie
Omdat Porsche dit netwerk van snellaadpalen met een vermogen van tot 350 kW deelt met andere Duitse autobouwers, heeft het geen invloed op de prijs van een laadbeurt. Om dat probleem te omzeilen, zou Porsche zijn eigen tarief toepassen op dergelijke laadpalen die bij zijn eigen merkdealers zijn geplaatst. Een snellaadbeurt op vol vermogen zou even veel kosten als benzine tanken voor een vergelijkbaar aantal kilometers. “Uiteraard willen we geld verdienen op deze nieuwe producten en diensten, dat spreekt voor zich,” zo verklaarde Lutz Meschke, lid van het directiecomité van Porsche, aan GearBrain.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!