Het gaat hier om een kwestie van principe: Porsche wil niet raken aan zijn winstmarges van 15 procent van zijn businessplan voor de komende tien jaar, ondanks de zware investeringen die nodig zullen zijn in alternatieve aandrijfgehelen (volledig elektrisch of hybride).
Zware lasten
Het merk wil zo snel mogelijk (op korte, middellange termijn) de plug-inhybridetechnologie integreren in zijn volledige gamma – inclusief in de 911 – wat een meerprijs van 10.000 euro per exemplaar zal meebrengen. Aangezien aanvankelijk maar een deel van de klanten zal overstappen op die nieuwe generatie van motoren, zal de return on investment niet meteen op korte termijn merkbaar zijn... Bovendien investeert Porsche een miljard euro in zijn sites van Stuttgart en Weissach om ze aan te passen aan de productie van de toekomstige, volledig elektrische Mission E – en dat is dan nog gerekend buiten de eigenlijke ontwikkelingskosten voor de auto zelf. De zware financiële lasten hebben ook te maken met de ondersteuning die Porsche aan Volkswagen geboden heeft in de zaak van de fraude met de dieselmotoren – Porsche heeft namelijk meer betaald dan Audi.
Cashflow
Uiteraard herinnert het bestuur eraan dat het enkel om vooruitzichten gaat en sluit het een eventuele ommezwaai niet uit. Maar de financieel deskundigen gaan voor 2016 alvast uit van een cashflowniveau zoals in 2015. Kortom, ook al stijgt de omzet niet, dan zal er in ieder geval alles aan gedaan worden om hem stabiel te houden. En dat is nu net waar Porsche sterk in is: alles in het werk stellen om de plannen te respecteren, bijvoorbeeld door de productiviteit te verhogen (met 6 procent). En zoveel mogelijk auto's en opties te verkopen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!