Carlos Tavares, de baas van PSA, heeft belangstelling voor de productielijnen van de Nano, die in 2010 ingehuldigd werden. Dat zette onze collega’s van het Britse Autocar aan het denken. Dankzij een eventuele toenadering tussen PSA Peugeot Citroën en Tata Motors zou Jaguar over de nodige middelen beschikken om zich te wagen aan de ontwikkeling van een compacte middenklasser, waarmee het merk zou kunnen concurreren met de Audi A3, de BMW 1-Reeks en de Mercedes A-Klasse.
De een zijn dood
De Nano-microcar oogstte niet het verwachtte succes en dus zit Tata Motors in India met een ultramoderne fabriek met overcapaciteit. PSA zou daarin een gelegenheid zien om bepaalde van zijn modellen te produceren en te verkopen in India, een markt die de Franse groep 15 jaar geleden de rug toekeerde. Peugeot en Citroën zouden volgens Autocar zelfs kunnen profiteren van het netwerk van Tata Motors. Behalve hun productielijn zouden de twee groepen ook motoren en technologieën kunnen gaan delen.
Een compacte Jaguar
Die Frans-Indische toenadering zou daardoor ook gevolgen kunnen hebben voor Jaguar. Het merk, dat eigendom is van Tata Motors, zou dan de Franse motoren kunnen overnemen om een model te ontwikkelen onder de XE, om zo te kunnen concurreren met de Duitse (en zelfs Japanse) modellen in het segment van de compacte premiummodellen. Voorlopig blijft het echter allemaal bij hypotheses. Jaguar ontkent de berichten alvast. Het Britse merk streeft naar eigen zeggen niet zozeer volumes na, maar wel “een duurzame en rendabele groei”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!