Het Franse economische dagblad Les Echos maakt melding van een absurde situatie bij PSA. De Franse groep (Citroën, DS en Peugeot) wordt geconfronteerd met het vrij brutale einde van de dieseloverheersing in de nasleep van Dieselgate. Op 2 jaar tijd is de vraag naar zelfontbranders sterk gedaald en klanten keren zich nu meer naar benzines (of zelfs hybrides of elektrische auto’s). Maar PSA is een dieselspecialist als gevolg van het jarenlange hoge marktaandeel van dit type motor in Frankrijk en de rest van Europa. De plotse ommekeer, die PSA niet had zien aankomen, dwingt de constructeur er nu toe om in Europa motoren in te voeren die het in China maakt. Zijn Franse motorenfabriek in Douvrin kan het tempo namelijk niet volgen. Er wordt aan een nieuwe productielijn gewerkt die tegen 2018 operationeel zou moeten zijn. Een andere fabriek in Slowakije zou dezelfde verbouwing ondergaan. Maar ondertussen moet PSA wel een beroep doen op zijn Chinese collega’s. Volgens Les Echos zou PSA tegen eind 2018 zo liefst 150.000 “Chinese” motoren in Europa moeten invoeren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!