Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Renault-Nissan en Daimler: goede vrienden

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-09-2015

Daimler en de Renault-Nissan-alliantie versterken hun samenwerking met nog meer uitwisselingen tussen hun verschillende merken Infiniti, Mercedes-Benz, Nissan, Renault en Smart.

Uiteraard gaan we geen gemeenschappelijke stand voor Mercedes en Renault zien op toekomstige autosalons, maar de samenwerking tussen Daimler en de Alliantie Renault-Nissan is steeds intenser geworden sinds hun eerste akkoord in 2010. Sindsdien zagen al 13 programma’s het levenslicht. Tijdens het salon van Frankfurt kon bijvoorbeeld de Infiniti Q30 zijn verwantschap met de Mercedes A-klasse niet helemaal verbergen. Op 5 jaar tijd is het heel gewoon geworden om dieselmotoren van Renault te zien in modellen van Mercedes. Andere uitwisselingen en contracten hebben geleid tot het ontstaan van de Mercedes Citan, een kloon van de Renault Kangoo. En we mogen ook de neven Renault Twingo en Smart Fortwo/Forfour niet vergeten.

Naam: Smart, voornaam: Zoé

Binnenkort wordt ook samengewerkt rond elektrische aandrijving. De samen ontwikkelde Renault Twingo en het Smart-gamma delen nu al hetzelfde platform met de motor achterin. Vandaag wordt een nieuwe stap vooruit gezet, want de Smart Fortwo en Forfour krijgen een elektrische versie waarvan de motor is ontwikkeld door Renault. Het gaat eigenlijk om het aandrijfgroep van de Zoé. De batterij van Smart wordt echter in het Duitse Kamenz gebouwd door “Deutsche ACCUmotive”, een dochteronderneming van Daimler.

Gemeenschappelijke fabriek

In Mexico hebben Nissan en Daimler samengewerkt om een gemeenschappelijke assemblagefabriek te bouwen in Aguascalientes, waar het Japanse merk al gevestigd is. Deze investering van een miljard dollar leidt in 2017tot een nieuw model van Infiniti en dan een Mercedes in 2018. Tegen 2020 zouden jaarlijks 230.000 auto’s van de band moeten lopen. Bovendien worden de premium producten van de verschillende merken in de toekomst samen gebouwd in fabrieken van Daimler en Nissan in zowel China als Europa.

Pick-up

Een ander gemeenschappelijk project loopt in het segment van de pick-ups. Nissan zou voor Mercedes-Benz aan een model werken met een laadvermogen van één ton. Net zoals de toekomstige Renault Alaskan zou deze bedrijfswagen met de ster gedeeltelijk de architectuur overnemen van de Nissan Navara NP300. Maar de Duitse ingenieurs gaan de pick-up wel aan de vereisten van Mercedes aanpassen. Het model is bedoeld voor klanten in Zuid-Afrika, Latijns-Amerika, Australië en Europa. De productie begint in 2020, in een Nissan-fabriek in Barcelona en een Renault-site in Cordoba (Argentinië), op dezelfde band als de NP300 en de Renault pick-up die is aangekondigd door de concept Alaskan.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten