Deze week worden aan het hoofd van Renault de kaarten door elkaar geschud, en dat zal voor flink wat opschudding zorgen. Eind deze week komt er namelijk een erg belangrijke bestuursvergadering die een nieuwe directie moet aanstellen, aangezien Ghosn aan het eind van zijn mandaat komt.
Onbekende namen
Uiteraard is de strategie nog geheim. Toch tekenen zich al een paar mogelijkheden af en hebben sommige interne bronnen al een en ander naar buiten laten sijpelen. Vast staat dat Ghosn heeft beslist om niet langer functies te blijven cumuleren. Vorig jaar al besliste hij om niet langer de stoel te bezetten van de voorzitter van de raad van bestuur van Nissan, en toen al vermoedden we dat hij hetzelfde zou gaan doen bij Renault. Of toch niet?
Andere informatie
In een van haar recente publicaties onthulde de krant Le Figaro dat de zaken er toch wat anders uitzien. Bij Renault zou Carlos Ghosn toch voorzitter blijven, maar hij zou dan worden bijgestaan door een Nummer 2, die dan heel geleidelijk zou worden opgeleid alvorens hij het bestuur volledig overneemt. Vorige week nam het verhaal echter een dramatische wending, toen de Duitser Stefan Müller, die voor deze positie was voorbestemd, plots opstapte. Daarmee kwam het speelveld vrij voor Thierry Bolloré, die vandaag afgevaardigd bestuurder voor concurrentiekracht is bij Renault. En toen volgde het voorbije weekend een nieuwe verrassing: nog een spontaan vertrek bij Renault. Thierry Desmaret, onafhankelijk bestuurder bij Renault, trok de deur achter zich dicht. Los van de verklaringen van al die personen lijkt het erop dat heel wat bestuurders het gebrek aan transparantie over de toekomstige evoluties op de korrel hebben genomen. Zeker nu de Franse regering, die 15 procent van de aandelen van Renault in handen heeft, druk zet om de post aan een Fransman te geven. En dus niet aan Müller…
Ruzie tussen Renault en Nissan
Binnen die context zou Ghosn de teugels overnemen van de overkoepelende Alliantie, dus Renault-Nissan-Mitsubishi. Maar ook daar is de zaak niet zo eenvoudig, want de Franse overheid wil ook hier weer een Fransman zien terwijl de Japanners er een landgenoot willen omdat Nissan veruit de meeste auto’s verkoopt binnen de Alliantie. In die context lijkt Thierry Bolloré in elk geval veel kans te maken, tenzij Ghosn nog 4 jaar aan zijn mandaat toevoegt. En we weten al dat het bij Renault niet eenvoudig werken is omdat het daar een echte slangenkuil is. We denken dan aan het tijdperk van de twee Carlossen, Ghosn en Tavares, of het ontslag van Patrick Pelata in 2001, die het slachtoffer werd van een spionageaffaire.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!