In de fabriek van Kvasiny in de Tsjechische Republiek komt onder stoom: de productie van de Skoda Karoq werd er officieel gelanceerd. Daarmee zal meteen ook een einde komen aan het lange wachten van heel wat ongeduldige klanten die hun bestelbon al tekenden bij de onthulling van dit nieuw model op 18 mei van dit jaar. Het is duidelijk dat de Karoq een stapje hoger in het merkgamma staat dan de Yeti die hij komt vervangen. Deze nieuwe SUV is immers een concurrent voor de Nissan Qashqai en Peugeot 3008. Hij krijgt onder meer heel wat rijhulpsystemen mee, full-ledverlichting maar ook een volledig digitaal dashboard: een première voor een model van het Tsjechische merk.
32 cm korter
Binnen het Skoda-gamma dient de Karoq zich aan als een “korte” Kodiaq met slechts plaats voor 5 inzittenden. Hij doet het immers met 32 cm minder dan zijn grote broer wat hem vooral in de stad handig moet uitkomen. De Karoq ent zich qua formaat dus op zijn neefje uit Spanje, de Seat Ateca. Met zijn 4,38 m is de Karoq slechts 2 langer dan de Spaanse SUV. De Karoq bleef echter wel trouw aan de Skoda-politiek en pakt dus uit met net iets meer bagageruimte (521 l). Leuk weetje: de naam Karoq is afkomstig uit het Alutiiq, de taal van een Amerikaans-Indiaanse stam op Kodiak Island in Alaska. Volgens Skoda gaat het om een samentrekking van de woorden kaa’raq (auto) en ruq (pijl).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!