Na verschillende teasers heeft Skoda eindelijk officieel zijn nieuwe compacte SUV voor het middengamma onthuld. Die heet voortaan Karoq en dus niet langer Yeti. In tegenstelling tot de grote Kodiaq kan hij door zijn beperkte lengte geen 7 maar slechts 5 personen vervoeren. Dat is logisch. Hieronder bespreken we zijn andere geheimen.
Chiquer
Het is duidelijk dat de Karoq van de gelegenheid gebruik wil maken om hogerop te klimmen, zoals de Nissan Qashqai heeft gedaan met zijn jongste generatie. Dat is al te zien aan het design, dat uiteraard inspiratie heeft gezocht bij dat van de Kodiaq. Hij oogt meer verzorgd en minder als “speelgoed”. Kortom, hij is ernstig geworden. Hetzelfde geldt voor de uitrusting. Zo heeft de Karoq een gemotoriseerde kofferklep. Die klep is ook behoorlijk bol, in sterk contrast tot die van de Yeti.
1.810 liter
Zoals altijd wil Skoda het verschil maken met zijn intelligentie en zijn binnenruimte. Dat is ook hier weer gelukt als we de cijfers mogen geloven, met in de eerste plaats een koffer die tot 1.810 liter slikt als de achterbank is neergeklapt. In het interieur is het chique aspect ook doorgetrokken, met een meer premium afwerking en de jongste versie van het multimediasysteem dat we al kennen uit de Kodiaq. De rest van de uitrusting staat op hetzelfde niveau: automatische noodremhulp met voetgangerdetectie, verkeersbordherkenning enzovoort.
Motoren
Met zijn 4,38 meter is de Karoq 2 centimeter langer dan de Seat Ateca. Hij is verder 1,84 meter breed en 1,61 meter hoog. Bij zijn lancering is hij verkrijgbaar met vijf motoren met vermogens die schommelen tussen de 115 en de 190 pk. Daarvan trekt vooral de 1.5 TSI met cilinderuitschakeling onze aandacht, al kan die enkel met voorwielaandrijving worden gecombineerd. Wie vierwielaandrijving wil, moet kiezen voor de 2.0 TDI, die ook de enige motor is die standaard met de gerobotiseerde DSG7-versnellingsbak wordt geleverd. De Karoq wordt vandaag onthuld, maar je moet nog niet naar je Skoda-dealer sprinten, want hij komt pas in het tweede semester van dit jaar op de markt. Dat betekent dus tegen het eind van de zomer of rond het begin van het schooljaar. De instapprijs is nog niet officieel bevestigd, maar ligt waarschijnlijk rond de 22.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!