In Seoel heeft de Hyundai-groep zijn nieuwe motorenfamilie Smart Stream onthuld. Die zijn lichter en compacter. De ingenieurs hebben het thermische rendement gemaximaliseerd, “tot 50 procent”. De eerste Smart Stream-motor is een 1.6 met CVVD-technologie, wat betekent dat hij een continu variabele distributie gebruikt (Continuously Variable Valve Duration). In deze G 1.6 Smart Streammotor wordt het openen en sluiten van de kleppen afgesteld op de verschillende rijprogramma’s, zowel ecorijden als sportief sturen.
DCT met 8 versnellingen
Tegelijk met deze motor hebben de Koreaanse ingenieurs een DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en 8 verhoudingen geïntegreerd in de Smart Stream-oplossingen. Tegen 2022 zullen Hyundai en Kia samen 22 Smart Stream-aandrijflijnen bieden: 10 benzinemotoren, 6 diesels en 6 versnellingsbakken. De groep belooft dat ze allemaal plezierig zullen rijden en aan alle milieunormen zullen voldoen. Verder geeft Hyundai aan dat het gamma nog zeker tot 2025 heel veel verbrandingsmotoren zal tellen.
Rijbereik van 800 kilometer
Hoewel Hyundai dus blijft werken aan verbrandingsmotoren, vergeet het de alternatieven niet. Zo ontwikkelt het nieuwe plug-in hybride oplossingen en elektromotoren. De teams van de constructeur werken ook aan een nieuwe generatie brandstofcellen voor zijn FCEV-waterstofauto’s. Die generatie zal tot 800 kilometer kunnen rijden tussen twee tankbeurten en krijgt een vermogen van 163 pk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!