Een constructeur zonder SUV in zijn gamma ontzegt zichzelf een steeds groter deel van de markt. Dit voertuigtype verleidt namelijk steeds meer, in alle maten, van compact tot XL. In 2016 werden in Europa 3,8 miljoen nieuwe SUV’s en crossovers ingeschreven. Dat is een groei van 22 procent in een markt die er met 6,5 procent op vooruitging. Maar de SUV is vooral het sterkst groeiende profiel: 1 nieuw verkochte auto op 4 in 2016 hoorde in deze categorie, terwijl dat in 2015 nog ‘maar’ 1 auto op 5 was.
Niet de dikste terreinwagens
De kampioen van het segment is de Nissan Qashqai. In 2016 werden 234.340 exemplaren verkocht van de Japanse crossover. Hij wordt op de voet gevolgd door de Renault Captur, met 217.105 exemplaren. Maar subsegment van de compacte premium-SUV’s heeft pas echt de wind in de rug, met een groei van 40 procent. En daar is de leider de BMW X1, die de Audi Q3 en Mercedes GLA achter zich laat. Ook de andere subcategoriën doen het echter zeer goed: van de stads-SUV tot de dikke luxe-SUV. Enkel de zuivere, niet-luxueuze terreinwagens verloren 12 procent marktaandeel. Die zijn natuurlijk ook steeds moeilijker te vinden bij de dealers.
Eenvolumers in de rats
Nieuwkomers in het segment van de SUV’s en de crossovers zoals onder meer de Opel Crossland X, Peugeot 3008 en 5008 of de Skoda Kodiaq zullen meer dit segment helpen om blijvend te groeien. Deze bruisende gezondheid van SUV’s gaat trouwens ten nadele van klassieke profielen (vijfdeursberlines en breaks), maar ook van coupés, bestelbreaks en, in mindere mate, van eenvolumers. Maar die laatsten zijn nog niet uitgezongen. De jongste “minivans”, en dan vooral die van Ford, hebben deze categorie geholpen om het hoofd hoog te houden in 2016. En de komst van de nieuwe Renault Scénic en Volkswagen Touran, die allebei een uitstekende start hebben gekend, zou de brutale groei van de SUV’s in 2017 ook nog een beetje kunnen afremmen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!