De markt van elektrische auto's explodeert, waardoor het aanbod momenteel sneller stijgt dan de vraag. Voor autoconstructeurs wordt het dan ook steeds belangrijker om hun elektrische modellen concurrentieel in de markt te zetten. Om het concurrentievermogen van de Stellantis-groep te verhogen tijdens de EV-switch die de Europese automarkt momenteel maakt, stelt CEO Carlos Tavares dat het gebruik van LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat) te verkiezen is boven NMH-accupakketten (nikkel-mangaan-kobalt). LFP-batterijen zijn goedkoper, maar zijn wel minder performant.
PLAYLIST Alle ABC-video's voor EV's verzameld - Electric Cars for Dummies
De redenering achter die strategische keuze? Dat het belangrijker is om betaalbare EV's in het gamma te hebben, dan elektrische modellen die een groot rijbereik koppelen aan een hogere aanschafprijs. Er is slechts een probleem: de LFP-markt is grotendeels in handen van Chinese bedrijven – tegen 2030 zou de Volksrepubliek 97% van de wereldwijde LFP-productie voor zijn rekening nemen. En dat ligt gevoelig voor Stellantis-CEO Carlos Tavares, die ijvert voor een Europese automarkt die minder afhankelijk wordt van de Chinese toeleveranciers.
LEES OOK De EV-toekomst van Peugeot: 5 nieuwe elektrische modellen
De keuze voor LFP-accu's voor elektrische auto's moet Stellantis in staat stellen om de kloof met EV-marktleiders zoals Tesla en Chinese constructeurs zoals BYD toe te roeien. Eerder maakte ook Ford een vergelijkbare batterijkeuze, want de Mustang Mach-E schakelt ook over naar LFP-accu's.
Bron: Automotive News Europe
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!