De productie van batterijen is een belangrijke uitdaging in de bloeiende markt voor elektrische auto's. En lokale productie wordt essentieel om leveranciers en constructeurs in staat te stellen de doelstellingen inzake koolstofneutraliteit te halen. Daarom rijzen er steeds meer plannen om batterijfabrieken te bouwen in Europa. Natuurlijk willen de Chinezen, zoals CATL en SVolt, hun greep op deze cruciale markt behouden. Daarom plant die laatste een uitbreiding van twee naar vijf Europese fabrieken en zijn er gesprekken opgestart met lokale constructeurs voor de levering van batterijen.
LEES OOK – SVOLT: de eerste batterij zonder kobalt
5 Europese fabrieken
Momenteel heeft SVolt Energy Technology – een partner van onder meer de BMW-groep – twee accufabrieken in Europa, meer bepaald in Duitsland. Een van de twee zal in 2025 beginnen met het leveren van accu's aan Stellantis. SVolt streeft naar een 'Europese' productie van 50 gigawattuur per jaar tegen 2030. De fabriek in Thüringen (Duitsland) krijgt een capaciteit van 12 GWh. Het Chinese bedrijf verkiest een aanpak met verschillende 'kleine' fabrieken boven een enorme site zoals Tesla, aldus Kai-Uwe Wollenhaupt, CEO van SVolt Europe: "Wij zijn geen fan van grote fabrieken. Bovendien wordt het waterverbruik belangrijk, wat tot negatieve reacties van het publiek kan leiden.
CATL, de wereldleider in de batterijsector die de Volkswagen-groep en Mercedes tot zijn klanten rekent, is al begonnen met de bouw van een fabriek, eveneens in Duitsland, en is van plan er nog een vestiging in Hongarije aan toe te voegen. Kortom, de Chinezen zijn niet bereid hun leiderspositie in de wereldproductie van batterijen op te geven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!