Vrijdag 29 juli zal een datum zijn voor Tesla om nooit meer te vergeten. De constructeur gaat namelijk zijn Gigafactory, ofwel de fabriek voor de productie van de batterijen voor de elektrische voertuigen van het merk, officieel inwijden. De fabriek, die opgericht werd in Nevada, zou het productie- en assemblagetempo van de Model S en X moeten verhogen, maar ook dat van de middenklasseberline, de Model 3, die verwacht wordt in de loop van 2017.
Minder dure batterijen
We weten momenteel dat het om een van de grootste fabrieken ter wereld zal gaan voor wat betreft de oppervlakte en dat ze de productiekost van de batterijen met 30 procent zal kunnen laten dalen. De fabriek zal overigens zo'n 460.000 batterijen per jaar moeten produceren. Tot slot, wanneer de Gigafactory in 2020 op volle toeren zal draaien, zal ze niet minder dan 6.500 werknemers tellen.
Productierecord
Tesla laat ook verstaan dat zijn Gigafactory 500.000 auto's per jaar zal kunnen assembleren. Eerst zien, dan geloven, want de Nissan-fabriek in Sunderland, in Engeland, – ofwel de grootste site van Europa die in 1984 opende – heeft er 28 jaar over gedaan om tot een dergelijk resultaat te komen. Als we weten dat Tesla vandaag niet meer dan 50.000 auto's per jaar bouwt, dan kunnen we de doelstellingen van Elon Musk duidelijk in twijfel trekken. We zullen er na 2020 wellicht een beter zicht op hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!