De contacten tussen autoconstructeurs en vakbonden zijn niet altijd even warm. En omdat de geschiedenis zich steeds herhaalt, wordt ook Tesla-baas Elon Musk daar nu mee geconfronteerd. Een van zijn werknemers heeft namelijk geprobeerd om zijn collega’s ervan te overtuigen om de United Auto Workers (UAW), de machtigste autovakbond van de Verenigde Staten, bij de constructeur binnen te halen. Onnodig om te zeggen dat Elon Musk dat niet zo leuk vond.
Pamflet
Om zijn collega’s te proberen overtuigen, schreef de ontevreden werknemer José Moran een pamflet. Daarin klaagde hij onder meer over de werkweken van 40 uur, de verplichte overuren, de fysieke problemen als gevolg van niet-ergonomische machines en de lage lonen. Elon Musk heeft dat uiteraard niet over zich heen laten gaan en heeft op elk van die beschuldigingen geantwoord. De grote baas gaf ook aan dat dit vooral van de UAW kwam, die probeert binnen te geraken bij Tesla.
Klinkend antwoord
Zo heeft Musk op zijn blog uitgelegd dat het aantal overuren met 50 procent was verminderd in de afgelopen twaalf maand, dat een werknemer gemiddeld 43 uur per week werkt, en dat zo’n werknemer dankzij aandelen na 4 jaar gemiddeld 70.000 tot 100.000 dollar meer verdient dan een loontrekkende bij een andere Amerikaanse constructeur. Maar hij erkent ook dat er nog ruimte is voor vooruitgang. Aan het eind van zijn recht op antwoord heeft de grote baas beloofd dat hij tegen het eind van het jaar een feest zou organiseren wanneer de productie van de Model 3 op kruissnelheid is gekomen. Daar gaat hij gratis ijsyoghurt uitdelen en kunnen de werknemers zich de longen uit het lijf schreeuwen op achtbanen. Al is het niet zeker of zijn antwoord en deze feestjes een volgende aanval van de UAW zullen kunnen tegenhouden…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!