Waar Akio Toyoda, de voormalige CEO van Toyota, nog wat twijfelachtig stond tegenover EV's en al zeker tegen de gedwongen overgang naar elektrische mobiliteit, lijkt de nieuwe CEO Koji Sato meer batterijgericht te zijn. Om zijn stempel te drukken, heeft hij op vrijdag dan ook zijn eigen strategie voorgesteld in drie 'mobiliteitsfases', die vertrekken vanuit het product en culmineren in de 'Woven City', waarin elk aspect van mobiliteit en energie met elkaar verbonden is.
Gelukkig is er ook meer concreet nieuws te melden. Zo kondigt Toyota aan dat het tegen 2026 10 nieuwe batterij-elektrische wagens op de markt zal brengen van het merk Toyota en van Lexus. Tegen dat jaar wil Toyota ook 1,5 miljoen EV's per jaar verkopen. Voor de VS zou er een 7-zits elektrische SUV moeten komen in 2025 met lokaal geproduceerde batterijen, terwijl Europa meer modellen in de bZ-familie zal krijgen.
Meer en meer rijbereik
In 2026 wil het grootste autoconcern ter wereld een grote stap maken naar een nieuw platform, dat zo goed als volledig in eigen huis is ontworpen en gebruik maakt van zoveel mogelijk eigen onderdelen. Dat, samen met een nieuwe generatie batterijen die een pak efficiënter moet zijn, zou ervoor zorgen dat het rijbereik van deze toekomstige EV's dubbel zo groot wordt als wat er nu op de markt is.
Als we uitgaan van zo'n 400 km vandaag, zouden we over 3 jaar dus tegen een range van 800 km moeten aankijken bij Toyota. Niet slecht. Wat waterstof betreft, keert Toyota zijn kar wel een beetje door te zeggen dat de massaproductie van FCEV's vooral gericht zal zijn op bedrijfsvoertuigen. Een opvolger voor de Mirai zal er dus mogelijks niet meer komen.
Hybrides nog even op het programma
Toch gooit Toyota nog steeds niet al zijn eieren in de BEV-mand. Plug-inhybrides zullen de komende jaren nog steeds deel uitmaken van de strategie van het merk, en ook deze modellen moeten genieten van een efficiënter elektrisch gedeelte om meer dan 200 km te kunnen rijden op de batterijen alleen. Dan hoef je de benzinemotor echt enkel te gebruiken in noodgevallen of bij erg lange ritten.
De zelfladende hybrides moeten dan de goedkoopste technologie worden voor groeimarkten, maar Toyota wilt de ecologische voetafdruk van deze modellen ook verkleinen door middel van koolstofneutrale brandstoffen, die eveneens het bestaande wagenpark kunnen vergroenen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!