BrandZ is een jaarlijkse studie die een top 100 publiceert van de meest 'waardevolle' merken, waartussen ook automerken te vinden zijn. Het autoklassement bestaat uit een top 10 die aangevoerd wordt door Toyota (voor de negende keer in elf jaar). De Japanse constructeur plaatst zich voor BMW en Mercedes – volgens de BrandZ-methode op basis van verkoopcijfers en criteria die eigen zijn aan de studie. De rest van het klassement wordt aangevuld door Honda, Ford, Nissan, Audi, Land Rover, Porsche en Tesla. Die laatste duwt Lexus net buiten de top tien. Opmerkelijk is dat Volkswagen (achtste in 2015) van de lijst verdwenen is.
139,9 miljard dollar
BrandZ geeft aan dat de waarde van Toyota gestegen is met 2 procent, tot 29,5 miljard dollar (26 miljard euro). BMW, dat een boost kent door de 7-Reeks en zijn i-gamma, groeit eveneens met 2 procent en heeft een waarde van 26,8 miljard dollar (23,5 miljard euro). Mercedes doet het nog beter met een groei van 4 procent (22,7 miljard dollar ofte 20 miljard euro). Globaal genomen verliest de top 10 van de automerken 3 procent aan waarde, na een stijging van 3 procent in 2015, met een totaal van 139,9 miljard (123 miljard euro). In de top 100 van alle categorieën staat Toyota op de 28e plaats, BMW op 33 en Mercedes op 39, ver achter het trio Google (eerste), Apple (tweede) en Microsoft (derde).
Tesla in, VW out
Tesla komt de top 10 van automerken binnen op de tiende plaats met een waarde van 4,4 miljard dollar (3,9 miljard euro). Lexus en Volkswagen vallen daarentegen buiten het lijstje. Lexus werd ingehaald door Tesla doordat het als het meest interessante merk aanzien wordt inzake innovatie, expertise en oplossingen. Volkswagen betaalt de prijs voor het fraudeschandaal van de groep. Die kan zich evenwel nog troosten met de toetreding van Porsche tot het klassement, waar Audi ook nog vertegenwoordigd blijft, maar met een daling van maar liefst 6 procent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!