Toyota en Panasonic gaan samenwerken rond de productie van batterijen van hybride en elektrische auto’s. De bedoeling is om een joint-venture op te richten die vanaf 2020 actief wordt. Die moet de concurrentie aangaan met de Chinezen, die vandaag het leeuwendeel in handen hebben van deze steeds meer lucratieve en onvermijdelijke markt. De structuur wordt voor 51 procent eigendom van Toyota en voor 49 procent van Panasonic, wat laat vermoeden dat de autobouwer het laatste woord wil behouden in de beslissingen van deze joint-venture.
Ook voor partners
De joint-venture zou batterijen gaan leveren aan Toyota’s partners in de ontwikkeling van elektrische auto’s, met name Mazda en Subaru. Het nieuwe bedrijf pakt trouwens uit met een interessant detail: de joint-venture gaat batterijen ontwikkelen met prismacellen of solide elektrolyt, die een veel grotere energiedichtheid bieden dan de huidige generatie lithium-ionbatterijen. Toyota schat ter herinnering dat deze technologie tegen 2025 productierijp is. De joint-venture moet Toyota helpen bij zijn ambities om tegen 2030 zo’n 1 miljoen uitstootvrije auto’s en brandstofcelwagens te bouwen. Het voordeel voor Panasonic is dat het minder afhankelijk wordt van Tesla, waar het vandaag exclusief leverancier van is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!