In de komende maanden moet Toyota erg voorzichtig te werk gaan. De constructeur zit namelijk in een fase waar hij heel veel samenwerkingen met of aandeelovernames in Japanse concurrenten op poten heeft gezet. De Japanse overheid houdt helemaal niet van een constructeur die hele markt domineert, dus om een dispuut te vermijden, probeert Toyota vandaag zo goed mogelijk overeen te komen met Suzuki.
Transparantie vereist
Concreet hebben Suzuki en Toyota op dit moment enkel gesprekken gehad over samenwerkingen rond aankoop, groene technologie, informatica en veiligheidstechnologie. Tijdens een gemeenschappelijke persconferentie bevestigden de leiders van beide bedrijven trouwens dat ze hun onafhankelijkheid willen behouden. Maar omdat Suzuki een leider is op de markt van de Kei-cars (piepkleine auto’s die in Japan belastingvoordelen genieten zolang ze aan bepaalde technische vereisten voldoen) lijkt het erg logisch dat Toyota zal helpen op industrieel niveau. En daar heeft het minstens één goede reden voor.
Succes van Kei-cars
Daihatsu is namelijk een andere sterkhouder in het segment van de Kei-cars, en dat merk is eigendom van Toyota. Daarom kan het uitwisselen van kennis ter zake beide merken enkel ten goede komen. Zeker als je weet dat deze technologische samenwerking goed zou kunnen zijn voor meer dan een miljoen auto’s, vooral nu de – schier eindeloze – Japanse economische crisis steeds meer gezinnen doet kiezen voor deze goedkope auto’s die dezelfde kwaliteiten kunnen bieden als veel grotere modellen. Zowel Suzuki als Toyota kunnen hier dus goede zaken doen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!