Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Trump belast staal en autosector davert

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-03-2018

Onder druk van de wetgevers van zijn partij wil de Amerikaanse president invoerrechten gaan heffen op staal en aluminium. Dat is een forse tegenvaller voor de auto-industrie.

Donald Trump heeft beslist om binnenkort een importbelasting van 25 procent te heffen op staal en van 10 procent op aluminium. Op die manier wil hij de invoer blokkeren, vooral dan van Europese auto’s. Tegelijk hoopt hij dat de uitvoer van Amerikaanse auto’s daardoor zou gaan groeien. Er kwamen al veel reacties op de voornemens van de president en doorgaans zijn ze sterk afkeurend.

Handelstekort

De Amerikaanse president zegt dat hij met zijn maatregel de Amerikaanse industrie een duw in de rug wil geven, en dan vooral de auto-industrie, door het moeilijker te maken om auto’s in te voeren. Jaarlijks worden er gemiddeld 1,2 miljoen wagens vanuit Europa naar de VS verscheept. Het grootste deel daarvan komt uit Duitsland (BMW Group, Daimler en Volkswagen Group). Volgens Peter Navaro, de raadgever van de president die hem deze hervorming heeft ingefluisterd, zou het handelstekort van de VS tegenover Duitsland oplopen tot 65 miljard dollar. Nochtans komt er veel kritiek vanuit de hoek die zogezegd zou worden beschermd door deze maatregel: de Amerikaanse autosector.

Hoge kosten

Zelfs al gebruiken de meeste Amerikaanse autobouwers vandaag al grotendeels Amerikaans staal en aluminium, toch dreigen de productiekosten op te lopen. Ze hebben namelijk bepaalde specifieke producten nodig die niet in de VS te verkrijgen zijn. Die zullen ze moeten invoeren en daar zullen dus belastingen op worden geheven. Die belastingen zouden hun marges en die van hun leveranciers overal ter wereld opvreten. De constructeurs zullen waarschijnlijk de verkoopprijs van hun modellen moeten verhogen… En dat terwijl Trumps bedoeling net is om “buitenlanders” te overhalen om Amerikaans te gaan kopen.

Opgestapt

Diverse lobbygroepen, van de autosector tot specialisten van softdrinks in blikjes, hebben geprobeerd om de invoering van de heffingen tegen te houden. Zelfs binnen het Witte Huis is niet iedereen overtuigd van het idee. Zo nam Gary Cohn, Trumps belangrijkste economische adviseur, afgelopen dinsdag ontslag omdat hij het niet met de beslissing eens is. De president lijkt vooral te zijn overtuigd door de argumenten van Republikeinse wetgevers en van plaatselijke staal- en aluminiumproducenten, die voor deze zware maatregel gewonnen zijn. Bovendien past het idee natuurlijk perfect binnen de “America First”-strategie. En er blijkt ook duidelijk de wil uit om de confrontatie aan te gaan met de andere landen van de wereld.

Internationaal front

Uiteraard is de mededeling van Trump niet goed onthaald bij de belangrijkste handelspartners van de Verenigde Staten. Canada heeft als grootste leverancier van staal aan zijn buurland veel te verliezen. De Europese Unie zegt verschillende Amerikaanse producten te zullen gaan belasten als tegenmaatregel. Zelfs het Verenigd Koninkrijk heeft openlijk uiting gegeven aan zijn “bezorgdheid”. China zegt geen handelsoorlog te willen, maar tegelijk “zal een reactie niet uitblijven” op deze invoerheffingen. Een coalitie van verschillende landen, waaronder de Europese Unie en China, zou zelfs een klacht willen neerleggen bij de Wereldhandelsorganisatie WTO. En dat terwijl Europa zelf invoerrechten heft op Chinees staal.

UPDATE: Aanvankelijk was voorzien dat geen enkele producent of land recht zou hebben op een uitzondering: niet de E.U., niet Canada, niet het Verenigd Koninkrijk en ook niet China. Maar vandaag sprak Sarah Sanders, woordvoerster van Donald Trump, van mogelijke vrijstellingen voor Canada en Mexico.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten