Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Vervuiling: Franse commissie legt Mercedes op de rooster

Geschreven door David Leclercq op 29-01-2016

Er werd (nog?) geen enkele officiële beschuldiging geuit, maar de Franse onderzoekscommissie heeft ditmaal uitleg gevraagd aan Mercedes. Volgende constructeurs op de lijst zijn Opel en Ford.

Zonder dat er enige beschuldiging geuit werd, heeft de commissie onder leiding van Ségolène Royal, Frans minister van Ecologie, in haar onderzoek naar de vervuilende uitstoot van voertuigen meer uitleg gevraagd aan Mercedes naar aanleiding van een aantal testen. Na het Volkswagen-schandaal en de uitleg die aan Renault gevraagd, ligt nu dus het Duitse premiummerk op de rooster. En daar houdt het niet op, want Opel en Ford zijn de volgende op de lijst: zij zullen op 10 februari gehoord worden.

“Geen sjoemelsoftware”

Een woordvoerder van Mercedes verklaarde intussen al dat de verantwoordelijken van Stuttgart met de onderzoekscommissie gepraat hebben over de resultaten van de testen, “die op twee van onze voertuigen gevoerd werden”. Mercedes wees meteen elke beschuldiging van de hand dat zijn auto’s zouden zijn uitgerust met software die detecteert of het voertuig zich op een testbank bevindt, of met andere vormen van sjoemelsoftware. Verder weigerde het merk echter uit te weiden over de inhoud van de gesprekken met de commissie zolang de commissie de resultaten niet zelf bekendmaakt.

Warm en koud

Bronnen die dicht bij het dossier staan, lieten aan bepaalde media weten dat de testen op een S-Klasse uitgevoerd werden en dat ze aanzienlijke verschillen in uitstootwaarden aangaven tussen een koude en een warme motor. Dat roept meteen vragen op over het wetenschappelijke aspect van de testen die door de Franse commissie uitgevoerd worden. Blijkbaar meet die de uitstoot vlak na een koude start en een tijdje later. En het is nu eenmaal zo dat een koude motor een specifieke werkingsmodus vertoont, die niet lineair aangehouden wordt naarmate zijn bedrijfstemperatuur toeneemt – dat is bovendien perfect legaal. Kortom, eens te meer krijgen we het gevoel dat de overheden niet altijd even goed begrijpen waar het nu eigenlijk om draait. En dat al die ‘proefondervindelijke’ testen in werkelijkheid helemaal niets betekenen zolang er geen klaar en duidelijk protocol vastligt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten