Volkswagen heeft dus aangekondigd dat het batterijcellen voor elektrische wagens in Duitsland wil produceren. De constructeur steekt bijna één miljard euro in de ontwikkeling van deze activiteit. De productie zal doorgaan in Salzgitter en heeft als doel de groep te bevrijden van de Aziatische dominantie op de batterijmarkt. Daarmee verrast Volkswagen een beetje, want we weten dat enkel massaproductie de investeringen rendabel kan maken. Ter herinnering: de groep is nog steeds van plan om tegen 2028 70 elektrische en geëlektrificeerde modellen op de markt te brengen. De fabrikant verwacht ook 22 miljoen verkochte exemplaren op 10 jaar tijd.
De toekomst
De weddenschap van Volkswagen is gewaagd, omdat de concurrentie moordend zal zijn. De Koreaanse, Japanse en vooral Chinese fabrikanten hebben al meerdere fabrieken in Europa opgericht om aan Europese constructeurs te leveren. Bovendien hebben Frankrijk en Duitsland hun krachten gebundeld om een ‘Airbus voor batterijen’ op te richten met 4 tot 5 miljard euro financiering. Iets om in het oog te houden, dus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!