Het loopt stroef bij de Volkswagen-groep. Het merk zelf is nog steeds puin aan het ruimen na het dieselschandaal uit 2015, met nu ook een schadevergoeding in België, en zit bovendien in de positie dat het beroep moet doen op een Chinese speler om op de lokale markt concurrentieel te blijven op vlak van elektrisch rijden.
De Duitse fabrikant schuift zijn trots opzij en investeert 640 miljoen euro, in ruil voor een belang van 4,99% in de jonge onafhankelijke Chinese fabrikant XPeng. Het doel is om technologie en elektrische platformen te kunnen gebruiken om samen elektrische modellen te ontwerpen voor de Chinese markt.
LEES OOK - Audi gaat in China samenwerken met SAIC (Update)
Het moet sneller gaan
Vooraanstaande Duitse autobouwers als VW en Audi gaan in zee met Chinese fabrikanten omdat ze veel sneller ontwikkelen.
De verwachtingen van Chinese klanten zijn heel anders dan die van westerse automobilisten, zowel Amerikaanse als Europese, en de markt evolueert er aan een veel hoger tempo dan in Europa of de Verenigde Staten.
De vertragingen bij VW's softwaredivisie Cariad tonen aan dat de Duitse groep, met zijn omslachtige procedures, geen gelijke tred houdt met de jonge Chinese merken, die ook onmiddellijk voor elektrische voertuigen kozen en op dit gebied al aan de spits staan van de technologie.
In het eerste kwartaal van 2023 verkocht de VW-groep bijvoorbeeld slechts 21.500 elektrische auto's, waaronder 3.000 Audi's, terwijl bijvoorbeeld Tesla er in dezelfde periode maar liefst 137.000 verkocht.
Deze klap in het gezicht dwingt deze Duitse autobouwers om het geweer van schouder te veranderen en te gaan samenwerken met lokale fabrikanten die meer voeling hebben met de specifieke kenmerken van de markt en tegelijk wendbaarder zijn in hun ontwikkeling.
XPeng, de kleine onafhankelijke
In de plaats van te kiezen voor een grote gevestigde groep of een pact te sluiten met 'vijand' Geely - ook buiten China een steeds directere concurrent - gaat VW dus in zee met XPeng.
Dit is een jong onafhankelijk merk - met andere woorden: de Chinese staat heeft geen aandeel in het kapitaal - dat in 2014 werd opgericht en al verschillende modellen aanbiedt, waaronder de P7-berline (foto boven) en de G9-SUV (die een 800V-architectuur heeft en tot 480 kW kan opladen), die we onlangs konden testen.
Op het gebied van productie boekt XPeng snelle vooruitgang. De P7, die in april 2020 werd gelanceerd, bereikte in maart 2022 de mijlpaal van 100.000 geproduceerde eenheden en de groeicurve blijft stijgen.
Vandaag heeft XPeng 3 fabrieken in China met een gecombineerde productiecapaciteit van 600.000 auto's per jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!