Onze collega’s van Les Echos hadden een gesprek met Christian Dahlheim, verkoopverantwoordelijke voor de VW-groep. Die vertelde hen dat de noodzaak om de CO2-uitstoot terug te dringen nieuwe, dure technologie vereist. En die kosten zullen doorwegen op de verkoopprijs. Of anders gezegd: de klant krijgt de rekening voorgeschoteld.
Toenemende daling
De komende jaren worden de uitstootnormen (van zowel CO2 als van vervuilende stoffen) strenger. Tegen 2020 moet de gemiddelde CO2-uitstoot van de constructeurs gedaald zijn naar 95 g/km. En Europa besliste onlangs dat die grens daarna nog naar beneden gaat. De autosector gaat in het verweer en zegt dat deze doelstellingen onhaalbaar zijn.
Consument betaalt
Maar Volkswagen gaat nog een stap verder dan zijn collega’s. In het interview zegt Dahlheim niet dat de doelstellingen onhaalbaar zijn, maar wel dat ze een flinke duit gaan kosten. En hij zegt dat de eindklant daar de dupe van wordt, met verkoopprijzen die tot 3.000 euro per auto kunnen stijgen. Afhankelijk van het model wordt dat blijkbaar de prijs die zal moeten worden betaald voor een meer doorgedreven elektrificatie en voor andere uitlaatgasreinigende systemen.
Doorgerekend
“Soms zeer hoge prijsstijgingen zijn noodzakelijk”, zo zei Dahlheim. Waarschijnlijk zal het schaalvoordeel wel wat kunnen spelen, maar toch zal de consument het grootste deel van de factuur doorgeschoven krijgen. Daarom mogen we ook uitgaan van een ander gedrag bij de eindklant, en het is duidelijk dat kleinere modellen het hardst zullen worden getroffen. Carlos Tavares, CEO Van PSA, zei onlangs nog dat “de opgelegde doelstellingen veel verder gaan dan wat economisch en sociaal te rechtvaardigen valt” en hij gaf aan dat “de snelheid waarmee deze veranderingen worden doorgevoerd moet worden gedragen door de maatschappij, ook door burgers met beperkte middelen. Door te ambitieuze CO2-doelstellingen door te duwen riskeert de Europese Unie de auto te duur te maken voor gezinnen met een bescheiden budget”. Dat betekent dus dat de grote bedrijven druk zetten op de lidstaten zodat zij deze evoluties helpen betalen, in naam van de werkgelegenheid of zelfs van sociale rechtvaardigheid. Maar is dat niet een beetje de wereld op zijn kop? Kan de autosector die wijzigingen niet zelf betalen na de recordwinsten die de voorbije jaren zijn binnengerijfd?
Meer dan ooit ziet het ernaar uit dat de onvermijdelijke ecologische transitie duur wordt en los van het land zal moeten worden gedragen door de lidstaten, of toch op zijn minst voor automobilisten met minder budget.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!