Net als enkele andere constructeurs blijft Volkswagen afwezig op het salon van Parijs. Audi, BMW en Mercedes hebben al aangegeven dat ze verstek geven voor het salon van Detroit in januari volgend jaar. Is dit de kroniek van de aangekondigde dood van de traditionele autosalons? Volgens Herbert Diess luidt het antwoord ‘ja’. De Duitser, die in april Matthias Müller opvolgde aan het hoofd van de Volkswagen-groep, verklaarde aan het Australische Motoring dat “autosalons een product van de jaren zestig zijn en niet meer van belang zijn. Ze leveren noch wat wij wensen, noch wat de klanten wensen.”
Meer interactiviteit
Om hun nieuwe modellen te presenteren, zoeken de constructeurs andere en interactievere evenementen, zoals het Goodwood Festival of Speed of de Consumer Electronics Show in Las Vegas. De autosalons zullen zich dus moeten aanpassen om te overleven.
De organisatoren van het volgende salon van Parijs hebben bijvoorbeeld besloten om testritten met elektrische wagens mogelijk te maken in het centrum van de Franse hoofdstad, aan de Place de la Concorde, en niet rond de expositiehallen van de Porte de Versailles. Het salon van Detroit verandert ook: in 2020 verhuist het van januari naar juni om te profiteren van het betere weer en zo ook openluchtactiviteiten te kunnen organiseren. De salons doen er dus alles aan om de autoconstructeurs niet te verliezen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!