Volvo heeft de bouwkwaliteit van in China geproduceerde wagens vergeleken met die in Europa en komt tot de constatatie dat de Aziatische fabrieken beter werk leveren dan die bij ons. Onder meer omdat ze kleinere toleranties halen. De reden die het onder Chinese Geely-vlag varende Volvo noemt als verklaring, klinkt nog gekker. Die betere kwaliteit zou te danken zijn aan het productieproces: het geautomatiseerde Europa moet het afleggen tegen het met meer arbeiders werkende China. De mens blijkt dan toch sterker dan de machine.
Mens of machine?
Of die uitspraken een sneer zijn naar de Europese fabrieken van Volvo is niet meteen duidelijk. Al is het een publiek geheim dat de opstart van de XC40 bij Volvo Gent niet van een leien dakje liep, zelfs al is dat vandaag onder controle. Nu heeft moederhuis Geely (dat ook Lotus en Terrafugia in handen heeft) wel bevestigd dat Gent de Lynk&Co 02 zal produceren, dus het is niet omdat het ginder beter is dat het hier slecht zou zijn. Misschien is het vooral een manier om "Made in China" een beter imago te bezorgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!