Hakan Samuelsson, CEO van Volvo, gaf zijn mening over diesels tijdens een rondetafelgesprek op het salon van Genève 2017. Volgens hem “had Europa een wetgeving die hoge NOx-niveaus toeliet, maar die tijd is voorbij”. Hij voegde daaraan toe: “we zullen een dieselmotor moeten maken die niet meer NOx uitstoot dan een benzinemotor, wat bijzonder duur is. In de toekomst gaat dit onhoudbaar worden”.
Europese doelstellingen
Samuelsson gaf daarentegen wel toe dat de diesel nog even een cruciale rol zal spelen in het halen van de door Europa opgelegde doelstelling van een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km tegen 2020. Maar eens er onder die grens van 95 gram moet worden gegaan, heeft de diesel geen zin meer. Volgens Samuelsson is de toekomst elektrisch. Daar bouwt hij trouwens zijn langetermijnstrategie op: “in 2019 stellen we onze eerste volledig elektrische auto voor, terwijl we tegen 2025 een elektrisch model zullen hebben in elk van onze gamma’s”.
Geen aparte architectuur
Volvo heeft echter niet de intentie om een specifieke architectuur voor elektrische auto’s te maken, want de twee nieuwe platformen waarop alle modellen gebaseerd (zullen) zijn, zijn van in het begin ontwikkeld voor elektrische toepassingen. Samuelsson voorspelt verder een zelfstandige Volvo tegen 2021, die “zonder toezicht” kan rijden. Hij zei daarover zelfs: “als je één keer met een zelfstandige auto hebt gereden, wil je nooit meer een traditionele auto”. Toch geeft de baas wel toe dat de technologie aanvankelijk duur zal zijn: “de prijzen zullen stijgen, maar als je de waarde en de efficiëntie afweegt van het kunnen gaan werken terwijl je auto rijdt, dan is die investering de moeite waard”. Ter herinnering: Volkswagen schat dat de zelfstandige technologie de prijs van een auto snel zal doen verdubbelen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!