Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / De zaak VW: de frauduleuze software werd verschillende keren aangepast

Geschreven door David Leclercq op 18-10-2015

Volkswagen zou zijn frauduleuze software verschillende keren hebben aangepast. Drie bronnen bevestigen dit aan het agentschap Reuter, waaronder een interne bron van Volkswagen en een Amerikaanse bron die dicht bij het onderzoek staat.

Volkswagen zou dus verschillende versies ontwikkeld hebben van zijn frauduleuze software die bedoeld was om de uitstootnormen te omzeilen. Drie verschillende bronnen hebben dit verklaard aan het agentschap Reuter, waaronder een manager van Volkswagen en een Amerikaanse verantwoordelijke die dicht bij het onderzoek staat. Deze verklaringen doen vermoeden dat Volkswagen een eerder complex fraudesysteem had uitgewerkt.

Vier motoren

Zeven jaar lang zou Volkswagen zijn software dus aangepast hebben en dit voor vier types van motoren, ook al heeft een woordvoerder van Volkswagen geweigerd om zich over dit onderwerp uit te laten met de mededeling dat het onderzoek nog altijd lopende is. Het lijkt er echter op dat dit weldegelijk het geval is, want de software zou ook deel uitmaken van de elektronische architectuur van de recentste motoren, waaronder de EA288. “VW zou de software opnieuw geconfigureerd hebben voor elke nieuwe generatie van motoren”, zo verklaarde de Amerikaanse verantwoordelijke die dicht bij het onderzoek staat. Michael Horn, de baas van VW USA, heeft trouwens gevraagd om de homologatie 2016 op te schorten voor bepaalde Volkswagens die ook zouden uitgerust zijn met een software met de functie die op dit moment nog geheim gehouden wordt op vraag van de Amerikaanse autoriteiten.

De verklaring van de aantallen

Bepaalde experts menen dat het bestaan van verschillende frauduleuze programma’s – als dit bevestigd zou worden – de mogelijkheid inhoudt dat verschillende categorieën van werknemers bij Volkswagen betrokken waren. In dit opzicht zouden de informatici immers regelmatig financieringen nodig gehad hebben en moeten ze ook de ontwikkelingsprogramma’s van de motoren gekend hebben. Een antwoord geven op de vraag naar het aantal betrokken personen is dus van cruciaal belang geworden, want het zal een invloed hebben op het bedrag van de boetes en op de omvang van de veranderingen die doorgevoerd moeten worden binnen de directie van de groep, zo benadrukte Arndt Ellinghorst, analist bij het adviesbureau Evercore ISI.

De hoge functies aanvallen

Brandon Garrett, een expert in ondernemingscriminaliteit aan de Universiteit van Virginia, legde uit dat het Amerikaanse ministerie van Justitie effectief zwaardere straffen zou eisen indien bewezen zou worden dat heel wat hogere kaderleden betrokken waren bij de fraude: “Hoe meer hogere kaderleden betrokken zijn, hoe zwaarder de straf die de onderneming zal krijgen”.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten