De VW-groep is bezig met een groots elektro-offensief, want de komende jaren verwelkomen we nog een heleboel elektrische modellen van Audi, Cupra, Porsche, Seat, Skoda en Volkswagen. Zelfs een luxemerk zoals Bentley biedt een heleboel elektrificatiemogelijkheden. Maar de sportmerken passen niet binnen die EV-strategie. Worden Bugatti, Ducati en Lamborghini straks uit de VW-familie gegooid? Hun lot wordt bepaald in november, verklaarde ceo Herbert Diess onlangs op een aandeelhoudersbijeenkomst.
Geldkwestie
Zoals altijd draait het rond geld. De ontwikkeling van een elektrische vloot kost Volkswagen handenvol geld, investeringen die ze niet meteen terugverdiend krijgen. De verkoop van EV's zoals de Audi E-Tron, de VW ID.3 of de Skoda Enyaq iV vertegenwoordigt vandaag slechts een fractie van het volledige verkoopsvolume. In verhouding liggen de ontwikkelingskosten van een elektrische wagen beduidend hoger dan die van een auto op benzine of diesel.
Daarom moet de VW-groep nu beslissen of ze wel over de financiële slagkracht beschikken om specifieke EV-platformen te ontwikkelen voor Bugatti en Lamborghini, want de lat ligt ook. De technische mogelijkheden zijn er. Denk maar aan elektrische hypercars zoals de Lotus Evija (2.000 pk) of de Pininfarina Battista (1.900 pk). Maar is er ook een markt voor, vraagt Volkswagen zich af. Met andere woorden: betalen die investeringen zich wel terug? Bugatti onderhandelt intussen met Rimac over een overname waarvan vooral Porsche zou profiteren, maar over de toekomst Lamborghini tasten we in het duister.
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!