Wie dacht dat Volkswagen het ging halen met zijn nieuwe generatie elektrische wagens om onder een CO2-gemiddelde van 95 g/km te geraken tegen eind dit jaar, heeft het bij het kortste eind. Of het al langer het plan was, of dat het komt door de vertragingen met de ID.3, is niet duidelijk, maar de groep moet zich wenden tot MG om monsterboetes te vermijden van Europa.
FCA achterna
De Duitsers geven namelijk geld aan het Chinese (en vroeger Britse) merk om hun CO2-gemiddeldes samen te mogen gooien, wat met de populariteit van de betaalbare elektrische ZS EV ervoor zorgt dat het totale gemiddelde van de verkochte wagens weer conform de EU-regels wordt. Fiat Chrysler hanteert al langer een gelijkaardige strategie met Tesla, het is daarnaast ook een van de grootste redenen waarom Tesla tegenwoordig winstgevend is. Naar verloop van tijd, wanneer het EV-gamma van de Volkswagen-groep wat uitgebreider is, zou VW wel aan de opgelegde gemiddeldes moeten voldoen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!