De eind vorig jaar opgestarte productie van de elektrische Volkswagen ID.3 loopt niet zoals het hoort. Softwareproblemen bezorgen de VW-ingenieurs meer kopbrekens dan de gevolgen van de coronacrisis. Daarom denkt Wolfsburg eraan om de VW e-Golf wat langer in productie te houden, zodat de broodnodige verkoop van elektrische voertuigen niet in het gedrang komt. Dat moet de Duitse constructeur helpen om de Europese uitstootdoelstellingen te halen, want Volkswagen heeft geen zin in CO2-boetes.
De e-Golf is nog gebaseerd op de zevende generatie van de VW Golf. Opvolging is niet gepland, die rol reserveerde Volkswagen voor de elektrische ID.3. Die bouwt op het nieuwe MEB-platform, dat ook als basis moet dienen voor de compactere EV's van Audi, Seat en Skoda. De Golf VIII krijgt wel mildhybride en plug-inhybride varianten.
Momenteel kost de VW e-Golf 32.950 euro. Daarvoor krijg je een elektromotor van 136 pk en een batterij van 35,8 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 230 kilometer. De VW ID.3 Pure is 150 pk sterk, heeft een batterij van 45 kWh en haalt 330 kilometer, maar een Belgische vanafprijs heeft deze EV nog niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!