Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Wie zal de Apple Car produceren?

Geschreven door Frédéric Kevers op 06-01-2021

Als Apple echt zijn eigen auto wil maken, is de gemakkelijkste oplossing om de productie uit te besteden aan een partner. Maar wie?

Zoals al het geval is voor de iPhone met Foxconn, zou de uitbesteding van de productie van Apples eigen auto aan een specialist in de industrie een veilige, efficiënte en 'goedkope' oplossing zijn voor Apple. De vraag blijft echter welke partner zou kunnen voldoen aan de eisen die het merk van de appel heeft.

Technologisch partnerschap

Volgens Chris McNally, analist bij Evercore ISI, zou de meest waarschijnlijke partner voor Apple Magna Steyr zijn. Een onderaannemer die regelmatig samenwerkt met grote constructeurs, maar ook met kleinere start-ups zoals Fisker, dat er zijn SUV Ocean zal laten bouwen en ook zijn toekomstige pick-up toevertrouwt aan Magna International in Canada.

Het ontwerp van de auto en de systemen aan boord blijven de verantwoordelijkheid van Apple, met eventuele samenwerkingen om de productiebeperkingen van een auto beter te snappen, terwijl heel het industriële deel (dat erg duur en complex is, vraag maar aan Tesla) door de partner zou beheerd worden. Magna is daarbij een van de grootste leveranciers ter wereld, met een omzet van bijna 40 miljard dollar (32,4 miljoen euro) in 2019 voor de productie van transmissies, camera's, achteruitkijkspiegels of zetels. De dochteronderneming Magna Steyr heeft bovendien een flinke expertise als het gaat over de productie van auto's, aangezien er nu al in zijn fabriek in Graz (Oostenrijk) de Mercedes G-Klasse, de BMW Z4, Toyota Supra en de Jaguar I-Pace van de band rollen. Modellen die geen al te grote productievolumes met zich meebrengen.

Bovendien heeft Magna Steyr dankzij een akkoord met BAIC ook een vestiging in China, wat de deuren voor deze cruciale markt zou openstellen voor Apple. Tenslotte zou Magna als 'neutrale' partner, het bedrijf behoort niet tot een andere autoconstructeur, de veiligheid van de technologie en het intellectuele eigendom van Apple kunnen verzekeren. Apple heeft echter de gewoonte om zijn eigen voorwaarden op te leggen, onder meer over de winstmarges, en zou daarbij niet zo'n gewillige partner kunnen vinden in Magna, dat duidelijk Apple niet nodig heeft als klant om goed te gedijen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten