De fabrieken in Duitsland zullen in 2018 minder auto’s bouwen dan in 2017. De VDA (vereniging van de Duitse auto-industrie) verwacht een daling van 6% op 4,1 miljoen geproduceerde voertuigen. De vertraging op de assemblagelijnen is gekoppeld aan de WLTP, volgens de Duitse pers. En inderdaad, in september zaten de constructeurs met modellen die niet meer voldeden aan de nieuwe normen. Ze hebben soms beslist om ze uit de catalogus te halen, en dus ook uit de productielijn. Bovendien groeit de Duitse automarkt niet meer, en blijft hij ongeveer op het niveau van 2017 (met een daling van 7% in oktober).
CO2 omhoog
De VDA constateert ook een gemiddelde toename van CO2-emissies van nieuwe auto’s in Duitsland. Simpelweg omdat het clienteel vooral op zoek is naar SUV’s, grotere modellen en benzinemotoren. Deze brandstof, als enige krachtbron, heeft 62,3% van de kopers gelokt in oktober, tegenover 31,8% voor diesel, 4,4% voor hybride oplossingen en 1,3% voor elektrisch.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!